Dramatherapie

Wanneer er meer nodig is dan de gebruikelijke begeleiding kan er specialistische begeleiding geboden worden door een dramatherapeut.

In drama ga je niet zozeer praten over je problemen. Je mag vooral veel doen, uitproberen en ervaren.
Dat is fijn als je niet zo’n prater bent, maar ook als je juist heel goed kunt vertellen wat je dwars zit en toch vast blijft lopen.

Spelend onderzoeken we wat er nu bij jou leeft en wat jij nodig hebt om weer beter in je vel te zitten. Dit doen we met behulp van theaterwerkvormen, zoals improvisatie, rollenspel, regisseren of het maken van een verhaal. Maar soms ook met ademhalingsoefeningen, meditatie, beeldend werken of gezelschapsspelletjes.

Wat kun je ermee bereiken?

  • Je eigen binnenwereld beter begrijpen (gevoel, gedrag).
  • Je zekerder voelen, bijvoorbeeld in contact met anderen.
  • Anderen beter leren begrijpen.
  • Leren omgaan met persoonlijke grenzen.
  • Werken aan sociale vaardigheden.
  • Jezelf makkelijker leren uiten.
  • Je aandacht leren richten.
  • Begeleid worden bij een verwerkingsproces, bijvoorbeeld van een verlieservaring.

Het proces

1. Intakegesprek

Ouders kunnen een intakegesprek aanvragen. Daar in wordt besproken wat de zorgen zijn en wat een dramatraject zou kunnen betekenen. In overleg wordt besloten of overgegaan wordt tot een kennismaking met het kind.

2. Kennismakingsperiode

De kennismakingsperiode bestaat uit 2 sessies. We maken op een laagdrempelige manier kennis met elkaar en met de manier van werken. Vervolgens wordt er een plan opgesteld en dat wordt besproken met de ouders. In het plan staat op welke manier aan welke doelen gewerkt gaat worden en wanneer evaluatiemomenten plaatsvinden.

3. Traject

Nu gaan we echt aan de slag met de hulpvraag. Een kind komt bijvoorbeeld 10 weken lang 1 keer per week op een vast tijdstip naar de praktijkruimte. Een sessie duurt 45 minuten tot 1.5 uur, afhankelijk van de leeftijd, spanningsboog en de hulpvraag.

4. Evaluaties

Tijdens de evaluatiemomenten worden ouders op de hoogte gebracht van wat we in de sessies doen en hoe het met het kind gaat. Hierbij wordt natuurlijk wel rekening gehouden met de privacy van het kind en beroepsgeheim.

Meer over de manier van werken

Tijdens de sessies worden verschillende methodes ingezet. Voorop staat dat we zoeken naar een manier van werken die bij jou past. Om een duidelijk beeld te geven zijn hier een aantal voorbeelden:
We gaan je binnenwereld vormgeven op de spelvloer. Dat kan op verschillende manieren: denk aan een opstelling met pionnen, een fantasieverhaal, een decor waar je doorheen loopt, met een knutselwerk of met rollenspel. In tekenfilms zie je wel eens dat iemands ‘duiveltje’ en ‘engeltje’ met elkaar in gesprek gaan. Iets soortgelijks kunnen we doen met delen van jouzelf, zoals het stukje in jou dat vindt dat alles perfect moet of het stukje dat al doet voor dat je kunt denken.
Door bepaalde situaties (verzonnen of uit het dagelijks leven) uit te spelen kun je experimenteren en oefenen met nieuw gedrag. Door een situatie uit te spelen en daarna van rol te wisselen leer je de situatie van verschillende kanten bekijken en ervaar je wat bepaald gedrag met de ander doet.
Lichaamsgericht werken kan op veel verschillende manieren: meditatie, ademhalingsoefeningen, bewegingswerkvormen, fysiek rollenspel en nog veel meer. Je leert hier aandacht te hebben voor de signalen die jou lichaam afgeeft en je onderzoekt wat daar in verandert bij verschillende oefeningen.
Met expressiewerkvormen gaat de ‘denkmolen’ die bij de meeste mensen meestal aanstaat, even uit. Dit zijn vaak speelse werkvormen die helpen om weer in het lijf en bij gevoel en intuïtie te komen. Expressiewerkvormen zijn ook een geschikte uitlaatklep voor alles wat er in het dagelijks leven vaak niet mag zijn, zoals boos of kinderachtig doen. Improvisatiewerkvormen kunnen daarnaast het conflict oplossend vermogen stimuleren.

Over Lieke

Lieke is in 2015 afgestudeerd als dramatherapeute aan de Hogeschool in Nijmegen.

Ze heeft ervaring als dramatherapeut met kinderen en jongeren (va 4 jr) in regulier en speciaal onderwijs, met volwassenen in een kliniek voor angstproblematiek en ze heeft dramatherapie projecten gedaan in een vluchtelingenopvang. Daarnaast werkt ze als individueel begeleider bij Coba.

Tijdens en na haar opleiding heeft ze certificaten behaald voor: Mindfulness, Adem en Ontspanningstherapie, Acceptance&Commitment Therapy, Affectregulerende vaktherapie en beschrijft ze een methode voor dramatherapie bij kinderen met hechtingsproblematiek.